۲۰فروردین،تجلی گاه نوآوری
 فناوری هسته ای

بیستم فروردین ماه مصادف است با روزی که در تقویم ملی به عنوان روز ملی فناوری هسته‌ای ثبت ‌شده است. در این روز دانشمندان جوان با دستیابی به فناوری غنی‌سازی اورانیوم، ایران را به حلقه کشورهای دارای فناوری اتمی رساندند. شکافت هسته ای فرایند تقسیم یک اتم بزرگ به دو یا چند اتم کوچک تر است. هنگامی که یک اتم تقسیم می شود، مقدار عظیمی انرژی آزاد می شود. وقتی انرژی به شیوه ای کنترل شده و آهسته آزاد می شود، می توان از آن برای تولید الکتریسیته استفاده و انرژی خانه ها را تأمین کرد. زمانی که همه انرژی به یک باره آزاد می شود، واکنشی زنجیره ای رخ می دهد که باعث انفجار هسته ای می گردد. یکی از کاربردهای اصلی شکافت هسته ای، در نیروگاه های هسته ای است. نیروگاه های هسته ای از شکافت هسته ای استفاده می کنند تا گرما تولید کنند. آنها از این گرما برای ایجاد بخار از آب استفاده می کنند که به نوبه خود، به ژنراتورهای الکتریکی نیرو می دهد. یکی از محصولات جانبی انرژی هسته ای، زباله رادیو اکتیو است. این ماده زاید پس مانده واکنش هسته ای است. ماده رادیواکتیو می تواند برای زندگی انسان ها و جانوران خطرناک باشد.

atomic

مهم ترین کاربرد فناوری هسته ای

از مهم ترین کاربردهای انرژی هسته ای که همواره ایران به دنبال دستیابی و استفاده صلح آمیز از این انرژی می باشد عبارتند از: کاربرد در تولید برق، کاربرد در پزشکی هسته ای و امور بهداشتی، کاربرد در بخش دامپزشکی و دامپروری، کاربرد در دسترسی به منابع آب، کاربرد در بخش صنایع غذایی و کشاورزی و کاربرد در بخش صنعت.زیردریایی ها با نیروی هسته ای می توانند در زیر آب بمانند و برای مدت زمانی طولانی با سرعت های بالا سفر کنند. نیروی هسته ای همچنین در کشتی های نیروی دریایی، کشتی هایی که برای شکستن یخ دریاهای قطبی به کار می روند و کشتی های فضایی مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر در گذشته بحران غذا و یا بحران آب آشامیدنی حیات بشر را به خطر می‌انداخت، امروزه کارشناسان بر این اعتقادند که بحران‌آینده که حیات بشریت را تهدید می‌کند، بحران انرژی است. حیات بشر امروزی به طور مستقیم و غیرمستقیم به‌منابع مختلف انرژی مانند نفت و گاز و زغال سنگ و … وابسته است و تصور زندگی بدون دسترسی به این منابع، دشوار و حتی غیرممکن است. از طرفی، گذشت سریع زمان، این زنگ خطر را بلندتر و واضح تر به گوش می‌رساند که منابع انرژی تجدیدناپذیر در حال پایان است، بنابر این ضرورت کشف و استفاده از منابع انرژی نو بیش از پیش اهمیت می‌یابد.انرژی هسته‌ای از جمله مطمئن‌ترین و پاک‌ترین انرژی‌هایی است که می‌تواند کمبود و حتی خلاء انرژی‌های فسیلی را جبران کند

روز ملی فناوری هسته ای فرصتی برای قدردانی یکایک ایرانی ها از هم ، برای استقامت و پایمردی در مسیری سخت و دشوار بمنظور نشاندن کشور بر یکی از قله های بزرگ آرزو و امید ملی بود که همگان آن را تحمل و با سرفرازی از آن عبور کردند. روز ملی فناوری هسته ای روز مردم ایران است و روزی است که ملت ایران با همدلی، استقامت و پیگیری آرمان های بزرگ انقلاب اسلامی، به هدفی والا یعنی هسته ای شدن ایران اسلامی دست یافت.

در چنین روزی ما، بهتر بگوییم ایران ما، توانست به چرخه کامل سوخت هسته ای دست یابد. سرهایمان را بالا بگیریم. نسل آینده ما هنگامی که تاریخ مرز و بوم خود را ورق می زند، بی شک به جوانان دیروزش خواهد بالید؛ همان گونه که ما به جوانان دیروز خود می بالیم و در نهایت تنها تکرار مکرر یک جمله باقی می ماند: (سربلند ایران اسلامی)

 

                                                                                                           دفتر دبیرستان غیردولتی فرهنگ(دوره اول)

 

گزارش تصویری