شبی خاطره انگیر زیر آسمانی پراز ستاره و ماهی روشن تر از همیشه

ساعت حدود ۱۵:۳۰ بعدازظهر بود که شرکت کنندگان رصد شبانه به مقصد طارم زنجان،در دفتر مدرسه جمع شدند اونایی که تاخیر داشتند تا ساعت ۴ خودشان را رساندند.خانم ره مدرس ارزشمند نجوم مدرسه ،مثل رصد پارسال که در منطقه کهنه ماسوله برگزار شد با دستانی پر از نقشه و متن و عکس و…. از راه رسید خیلی زود کپی برداری  و تکثیر مطالب و عکس ها پایان یافت و ایشان درخصوص چگونگی برگزاری رصد شبانه برای دانش آموزان صحبت کرد،خیلی جامع و کامل.

رصد امسال با گروه نجوم کتابخانه مهرپویان به صورت مشترک برنامه ریزی شده بود.ساعت حدود ۱۶:۳۰ با هماهنگی با آقای بابایی مسئول شاخه نجوم مهرپویان حرکت کردیم.هوا بسیار گرم و مینی بوسی که کولر نداشت و بیشتر شبیه به سونای خشک بود برای وزن کم کردن و آب کردن چربی های اضافی .

مسیر طولانی تا منطقه درّام طارم خلخال حدود ۴ ساعت طول کشید.هنگام رسیدن به منطقه رصدگاه، چادر سیاه تاریکی شب همه جا گسترده بود.باپهن شدن زیراندازها و استقرار همراهان ، برنامه شیرین و خوشمزه صرف شام اجرا شد.و بعد دستگاههای ریز و درشت رویت آسمان نصب می شدند.جوانان لایق و شیفته ای که به زندگی از زاویه ای دیگر و متفاوت می نگرند ساعت ها به لنز کوچک یک دستگاه  تلسکوپ خیره می شوند و شاید سرشان گیج برود تا با رویت بهتر ستاره ای یا سیاره ای به دانش خود بیفزایند.

درجمع گروه حدود ۶۰نفره مهرپویان کم نبودند آشنایانی که در فرهنگ تحصیل کرده بودند ، بخصوص شکیب (رضا رجبی)، جوان برومندی که کامپیوتر گیلان خوانده ، ریاضی تدریس میکنه و ازهمه مهمتر از ادبای نام آور شهر رشت هستش، سروده هایش دربین اهل قلم و شاعران جوان جایگاه شایسته ای پیدا کرده، همچنین احسان طایی که ارشد مکانیک می خونه و از کودکی عاشق آسمان و محتویاتش .

خانم ره مانند همیشه ، پرانرژی و مسلط به تشریح آسمان می پرداخت و با شور و حرارت، ماه و ستارگان را به زمین می آورد.آسمان پهناور با چراغ دستی لیزری اش خط خطی می شد و هر محدوده ای با ستارگانش ، توضیحات خاص خود را می طلبید.با گام های آهسته به گروههایی که پشت تلسکوپ درحال رصد بودند سرک می کشیدم بعضی ها شاید بخاطر سن و سالم ازمن دعوت می کردند تا نظاره گر ستاره یا سیّاره ای باشم که شکار شده بود و چقدر لذت بخش…….

ماه با تمام چاله و چوله هایش به راحتی دیده می شد و جالب اینکه یک دسته ستاره که یک درمیان چشمک  می زدند را دیدم که خوشه پروین نام داشت.

گروه مدرسه فرهنگ ساعت نزدیک ۳ صبح برنامه اش به پایان رسید البته گروه مهرپویان همچنان ماندند تا خورشید، این ستاره زندگی بخش طلوع کنه و بعد به سمت رشت حرکت کنند بهرحال زمانی که به رشت رسیدیم عقربه های ساعت از ۶ صبح گذشته بود. دومین برنامه رصد شبانه دانش آموزان دبیرستان فرهنگ به پایان رسید با دستاوردهای گران بها و تجربه ای که یقینا مفید خواهد بود با امید رصدهای بهتر در آینده…..    

دفتر دبیرستان غیردولتی فرهنگ (دوره اول)

 

 

رصد

 

photo_2016-08-22_23-35-51

گزارش تصویری