اساسنامه انجمن های علمی

..

اساسنامه انجمن های علمی دبیرستان غیردولتی پسرانه هوشمند فرهنگ ( دوره اول )

مقدمه:

یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش ایجاد شرایط و امکاناتی است که متناسب با آن، خلاقیت ها و توانایی دانش آموزان را به رشد و تعالی برساند. ایجاد انجمن های علمی و پژوهشی در مدارس یکی از راه هایی است که با توجه به شرایط موجود زمینه را برای فعالیت افراد علاقمند به کارهای علمی و تحقیق و پژوهش فراهم می کند. بر این مبنا با هدف کشف و شناسایی استعدادهای دانش آموزان خلاق،  ایده پرداز، متفکر و نخبه و به منظور گسترش فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش، انجمن های علمی دبیرستان مطابق اساسنامه زیر تشکیل می شود.

ماده 1) تعریف انجمن:

انجمن علمی دانش آموزان، تشکّلی درون مدرسه ای است که بر اساس ضوابط و شرح وظایف مقرر در این اساسنامه با مشارکت دانش آموزان این دبیرستان به فعالیت در آموزشگاه می پردازد.

ماده2) نام انجمن:

انجمن های علمی دبیرستان غیردولتی پسرانه هوشمند فرهنگ ( دوره اول )

ماده3) وابستگی سازمانی:

انجمن، تشکّلی علمی-پژوهشی وابسته به دبیرستان غیردولتی فرهنگ(دوره اول) است که در چارچوب اهداف مندرج در این اساسنامه به فعالیت های پژوهشی، آموزشی و ترویجی می پردازد.

ماده 4) مدت زمان فعالیت:

انجمن ها به صورت سالانه از آغاز سال تحصیلی تا پایان همان سال تحصیلی فعالیت می کنند و در صورت لزوم فعالیت آنان تا تکمیل فعالیت های پژوهشی ناتمام و تصویب شده قابل تمدید است.

ماده5) اهداف انجمن:

الف: زمینه سازی برای مشارکت فعال دانش آموزان در فعالیت های علمی-پژوهشی مدرسه.

ب: ترویج و نهادینه سازی فرهنگ پژوهش و تقویت زیرساخت های پژوهش و پژوهشگری در بین دانش آموزان.

پ: زمینه سازی برای شناسایی استعدادهای پژوهشی دانش آموزان

ت: تقویت و نهادینه کردن روحیه کار گروهی و همکاری های علمی-پژوهشی بین دانش آموزان

ث: ارتقای تفکر و فرهنگ نقد علمی در میان دانش آموزان

ج: دسترسی به الگوی فعالیت های علمی دانش آموزان در سطح مدرسه

ماده 6) مأموریت انجمن:

مأموریت اصلی انجمن ها با توجه به توان علمی دانش آموزان به شرح زیر است:

الف: آشنایی با وضعیت موجود و مطلوب دانش در نظام علمی مدرسه

ب: تبیین ضرورت و دست یابی به اهداف پژوهش در فراگیری دانش

پ: آشنایی با روش های بهینه تحصیل، تدریس و تحقیق و کسب مهارت های لازم و ضروری

ت: بسترسازی و انجام مطالعات علمی و پژوهش های تمرینی به صورت فردی و گروهی.

ث: ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان جهت انجام فعالیت های پژوهشی متناسب با علایق آنها.

ماده 7) وظایف انجمن:

جهت دسترسی به اهداف و مأموریت های فوق، وظایف زیر قابل پیگیری می باشد:

الف: آشنایی با مدل های بهینه تحصیل و تحقیق و تلاش جهت کیفی کردن فرآیند یاددهی-یادگیری دانش آموزان.

ب: شناسایی و آشنایی با منابع معتبر دانش مربوطه و کسب توانمندی نسبی رجوع به منابع.

پ: آشنایی با مراکز مختلف علمی-پژوهشی، کتابخانه ها، کُتُب مفید، مجلات، نرم افزارها و زمینه سازی جهت استفاده مطلوب از آنها.

ت: آشنایی با فعالیت های پژوهشی در سطح دبیرستان.

ث: انجام فعالیت های علمی-پژوهشی مستمر، بر اساس الگوهای به دست آمده و ایجاد زمینه نقد و بررسی این فعالیت ها و کسب توانایی نسبی در روش های پژوهش و نقد علمی.

ج: زمینه سازی برای همکاری های مشترک علمی-پژوهشی در مدرسه و همکاری با دانش آموزان سایر مدارس.

چ: ترویج الگوهای علمی-پژوهشی در سطح مدرسه

ح: معرفی مفاخر علمی و بررسی ابعاد شخصیت علمی-پژوهشی آنها.

ارکان انجمن:

انجمن دارای دو رکن است:

الف:شورای انجمن های علمی مدرسه            ب : هیئت مدیره انجمن

الف) شورای انجمن های علمی مدرسه:        

این شورا متشکل از مدیر، مدیر امور آموزش، معاونین آموزشی و فناوری مدرسه و دبیر انجمن های تشکیل شده در سطح مدرسه می باشد.

وظایف شورای انجمن های علمی مدرسه:

1 بسترسازی جهت تشکیل و گسترش فعالیت های انجمن های علمی با توجه به ظرفیت های مدرسه

2 بررسی و تصویب اساسنامه هر انجمن

3 تایید مشاور علمی پیشنهادی هر انجمن

4 بررسی و تایید درخواست صدور مجوز فعالیت هر انجمن

5 نظارت بر عملکرد و فعالیت های انجمن ها در چارچوب آئیین نامه ها و ابلاغیه های مربوطه با توجه به صورت جلسه های ارسالی از طرف انجمن ها

ب) هیئت مدیره انجمن:

متشکل از دبیر انجمن و 5 نفر از دانش آموزان فعال علمی هر انجمن که با توجه به وظایف تعریف شده برای هر انجمن به فعالیت مربوطه می پردازند.

وظایف هیئت مدیره انجمن:

1 تعیین خط مشی های سالیانه انجمن و برنامه ریزی جهت رسیدن به آنها با مشارکت اعضا.

2- تدوین آئیین نامه های داخلی، تقسیم وظایف و مشخص کردن روند گردش کار

3 نظارت بر فعالیت های اعضا

4 برنامه ریزی برای عضوگیری و سازماندهی اعضا

انجمن های علمی با همکاری و هدایت مدیر امور آموزش، معاونین آموزش و فناوری مدرسه و دبیر انجمن برنامه های زیر را اجرا نمایند:

  • نشست های علمی، مسابقات علمی، کارگاه های علمی و ...
  • دوره های فوق برنامه های آموزشی-پژوهشی، طرح های تحقیقاتی و ...
  • تولید بروشور، خبرنامه، جزوات علمی-آموزشی و ...
  • پشتیبانی و همکاری علمی با نشریه مدرسه و سایر نشریات آموزشگاهی 
  • تعامل با دیگر انجمن های علمی در جهت تبادل تجربیات و انجام فعالیت های مشترک علمی
  • اطلاع رسانی مطلوب و مناسب به اعضا
  • تدارک و اقدام به برگزاری اردوها و بازدیدهای علمی-پژوهشی ( با توجه به شرایط)
  • ارائه گزارش عملکرد به شورای انجمن ها به صورت فصلی یا به درخواست شورای انجمن ها

تبصره: برنامه هایی که نیاز به تعهدمالی دارند باید با هماهنگی شورای انجمن ها صورت پذیرند.

* دبیر انجمن:

فردی است که درس مربوط به آن انجمن را در سطح مدرسه تدریس می کند. به عنوان مثال دبیر محترم درس زیست شناسی مدرسه، دبیر انجمن زیست شناسی خواهد بود.

تبصره: دبیر انجمن در دروسی که بیش از یک دبیر در مدرسه آن را تدریس می نمایند، با نظر شورای انجمن ها انتخاب می گردد.

وظایف دبیر انجمن:

  1. تشکیل کلیه جلسات انجمن بر اساس برنامه ریزی اجرایی و تعیین دستورکار جلسه
  2. مدیریت انجمن بر اساس مصوبات، قوانین و مقررات مربوطه
  3. هماهنگی بین انجمن مربوطه با شورای انجمن ها و سایر انجمن های مدرسه جهت کیفی تر کردن فعالیت های انجمن.
  4. تنظیم صورتجلسه جلسات تشکیل شده و ارائه آن به شورای انجمن ها
  5. انتقال اطلاعیه ها و تصمیمات شورای انجمن ها به انجمن و پیگیری نتایج آنها
  6. برقرار ارتباط لازم در راستای فعالیت های انجمن با مدیر آموزش و معاونین آموزشی و فناوری مدرسه.

 

دانش آموزان

شرایط اعضا/ عضویت:

دانش آموزان مدرسه در هر سه پایه تحصیلی می توانند با تکمیل نمون برگ های مربوط، درخواست عضویت خود را به هیئت مدیره انجمن ارائه دهند و با داشتن شرایط زیر به عضویت انجمن درآیند:

1 داشتن صلاحیت های عمومی ( اخلاقی / انضباطی )

2 پذیرش اساسنامه انجمن

3 داشتن پرونده فعال آموزشی در واحد آموزش مدرسه

تبصره1: هر دانش آموز می تواند حداکثر در سه انجمن عضو شده و فعالیت داشته باشد

تبصره2: فارغ التحصیلان مدرسه در صورت تمایل می توانند با ارائه درخواست و پیشنهاد هیئت مدیره و با صلاحدید شورای انجمن های علمی مدرسه، به عضویت انجمن ها درآیند.

 

 

امور آموزش دبیرستان غیردولتی فرهنگ ( دوره اول )

شهریورماه 1400