تغذیه دانش آموزان را جدی بگیریم

تغذیه دانش آموزان را جدی بگیریم

یکی از بزرگترین دغدغه های خانواده ها و مربیان مدرسه، تغذیه دانش آموزان در ساعات تفریح روزانه می باشد. با عنایت به اینکه تقریبا نیمی از وقت روزانه این عزیزان در مدرسه می گذرد، میزان مصرف مواد غذای
ی و نوع آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

انرژی مورد نیاز دانش آموزان از طریق صبحانه که مهمترین وعده غذایی می باشد و همچنین از طریق میان وعده های غذایی که برای زنگ تفریح تهیه می شود، تامین می گردد.

دانش آموزان برای فعالیت های ذهنی نیازمند تامین انرژی و مواد لازم برای سلامت جسمی هستند و این انرژی به آنان کمک می کند تا به نحو بهتری از ساعات حضور در کلاس درس و مدرسه بهره گیرند و یادگیری آنان به بالاترین حد خود برسد.

بعضی از خانواده ها کیف بچه ها را با خوراکی هایی مانند چیپس، پفک،  شکلات و پاستیل انباشته می کنند در حالی که این مواد نه تنها هیچ انرژی و مواد مغذی به بدن دانش آموز نمی رسانند بلکه با سیری کاذب ، دانش آموزان را از خوردن مواد غذایی لازم و ضروری باز می دارند و زمینه ابتلاء به انواع بیماری ها را ایجادمی کنند.

به گفته کارشناسان ، جسم دانش آموزان در این سنین به آهن ، کلسیم، ید و بسیاری از مواد طبیعی نیازمند است . زیرا این ها در سن رشد و بلوغ هستند بر همین اساس میزان انرژی مورد نیاز به دلیل تفاوت در اندازه بدن، میزان تحرک و سرعت رشد، متفاوت است.

کارشناسان تغذیه به مربیان و خانواده ها توصیه می کنند برای بهبود سلامت جسمی و روحی فرزندانشان حتما به تغذیه آن ها توجه داشته باشند. یکی از خوراکی های بسیار مناسب ، خوردن چند عدد خرما همراه مغز گردو می باشد. ضمنا انجیر خشک هم از مواد غذایی است که معمولا بچه ها از خوردن آن استقبال می کنند. گذاشتن حداقل یک نوع میوه فصل مثل سیب یا مرکبات و موز یا گلابی نیز در کیف مدرسه توصیه می شود ، به خصوص اگر برای دانش آموز بیسکویت یا خوراکی شیرین گذاشته اید . مصرف سیب باعث پاک کردن دندان ها خواهد شد. میوه های خشک نظیر توت خشک،کشمش و آجیل مانند گردو ،فندق و بادام هم تاکید شده است و مصرف این مواد سبب شادابی و افزایش هوش خواهد شد.

لقمه ای که در منزل به راحتی قابل آماده کردن هست مثل نان ، پنیر و گردو و یا سیب زمینی پخته همیشه به عنوان یک میان وعده لذیذ در مدرسه بوده و هست. اگر در بوفه مدرسه بجای غذاهای ناسالم و کم ارزش، مواد غذایی مفید فروخته شود ، عادات غذایی را تا حد زیادی اصلاح می کند زیرا عادات غذایی دوستان و همسالان ، تاثیر زیادی بر الگوی غذایی دانش آموز دارد.

حسین محمدی

انجمن اولیا و مربیان مدرسه غیردولتی فرهنگ

تغذیه