گزارش کوتاهي از برگزاري رصد شبانه

به نام آفريدگار دانايي

عصر روز يکشنبه 22 مردادماه 1402 فضاي دبيرستان فرهنگ هيجان و التهابي خاص را تجربه مي کرد. حضور دانش آموزان عزيز و فرهيخته ي عضو انجمن علمي نجوم در کنار خانواده هاي گرامي شان، حال و هواي ديگري به مدرسه داده بود.

همگي با ساک و وسايل اقامتي ( زيرانداز، کلمن آب، سبد مواد خوراکي و ... ) جهت رصد نجومي شبانه  در منطقه مرتفع اطراف رضوانشهر ( سه راهي پونل به خلخال ) در حياط مدرسه گرد هم آمده بودند و با آمدن ميني بوس 21 نفره مورد اجاره جهت سفر، کم کم راهي خيابان جلوي مدرسه شده و سوار بر ماشين در ساعت 16:15 سفر شروع شد. (البته تعدادي از اولياي گرامي با ماشين هاي شخصي خود راهي سفر شده بودند.)

ساعت 16:40 در محل پژوهشسراي دانش آموزي پروفسور رضا واقع در شهرک انديشه رشت، سرکار خانم برادران به همراه استاد پويا احمدي فرد ( مدرس نجوم ) و تعدادي از همکاران پژوهشسرا به جمع مسافران رصد نجومي پيوستند و با حرکت دسته جمعي خودروهاي همسفران، سفر اصلي آغاز گرديد.

ساعت 20 خودروها به منطقه مورد نظر رصد رسيدند و همراهان ضمن مواجه شدن با هواي بسيار سرد و دلپذير خاص مناطق کوهستاني، مقدمات استقرار يافتن را با پهن کردن موکت و زيراندازها، فراهم نموده و کم کم بساط سفره شام مهيا گرديد و حاضرين در محل به خوردن خوراک ها و نوشيدني هايي که با خود آورده بودند ، مشغول شدند.

در ساعت 20:30 با نصب و راه اندازي دوربين ها، تلسکوپ و ساير تجهيزات نجومي و بيان توضيحات کامل توسط استاد محترم نجوم، جناب آقاي احمدي فرد، مشاهدات نجومي متنوع و بارش پي  در پي  باران شهابي، شبي بي نظير را براي حاضرين رقم زدند.

ديدن سياره مشتري و زحل با ويژگي هاي منحصر به فردشان، بازوي کهکشان راه شيري ، صور فلکي مختلف و ديگر ستارگان بي نظير فراروي حاضران، بسيار جذاب و دلپذير بود. البته سردي هوا هم گاهي اوقات بر حاضرين غالب شده و کار رصد را با چالش هاي سرمايي همراه کرده بود.

در نهايت هم به واسطه سرماي شديد ، کار رصد که قرار بود با طلوع ماه در حوالي ساعت 4:30 صبح کامل گردد، در ساعت 2:40 بامداد به پايان رسيد و همراهان با ماشين هاي خود آرام آرام مسير برگشت را طي نموده و ميني بوس اعزامي هم در ساعت 6:15 صبح روز دوشنبه در محل دبيرستان اقدام به پياده نمودن همسفران کرد.

با آرزوي سلامتي و موفقيت روزافزون براي همه عزيزان همسفر نجومي

و همچنين آرزوي پررنگ تر بودن حضور  ساير دانش آموزان در اينگونه فعاليت هاي علمي

دفتر دبيرستان فرهنگ ( دوره اول )