مصاحبه با آقای حبیب زاده ، مشاور مدرسه فرهنگ ( قسمت دوم )

سوال: آیا بر عملکرد برنامه ریزان مدرسه هم نظارت می کنید؟

جواب : باید بگویم نظارت مستقیم خیر، چون وقتش را هم ندارم ولی در سوالات قبل جایی متذکر شدم که دانش آموزانی که کندی مطالعه ، کم کاری دارند و یا باورهایی دارن که مانع مطالعه ی مفید آن ها می شود به بخش مشاوره معرفی می شوند . 

سوال : در مورد صحبت های سر کلاس هم بعضی اولیا ترجیح می دهند که در مورد بلوغ جسمانی دانش آموزان خصوصا در پایه هفتم صحبتی به میان نیاید چون برایشان زود است و از طرف دیگر سن بلوغ برای بچه ها در یک سن و زمان خاصی پیش نمی آید. بهتر می دانند که به صورت فردی با بچه ها صحبت بشود. شاید صحبت در این مورد حتی باعث شود بچه ها به جای تمرکز بر موارد درسی خود به چیزهایی که فعلا برایشان ضرورت ندارد فکر کنند. ناگفته نماند که تعدادی هم معتقدند که بهتر است پیشگیری شود و حتی به فرزندانمان قبل از آن که وارد دوره ی بلوغ شوند آگاهی لازم داده شود. اما چرا شما این ضرورت را احساس می کنید ؟

جواب: در این مقطع دانش آموزان وارد دوره بلوغ شده اند سوالات متعددی برای آنان پیش می آید که باید پاسخ داده شود حال یا این سوالات از افراد آگاه و دلسوزی مثل پدر و مادر پرسیده می شود و یا از افراد ناآگاه . که می تواند تفکرات و تصورات نوجوانان را نسبت به بلوغ دگرگون سازد بنحوی که حتی در زندگی آینده او تأثیر مخرب داشته باشد.

لذا اولیا باید توجه داشته باشند که عدم اطلاع رسانی در رابطه با بلوغ مانع از این نمی شود که بچه ها در این رابطه فکر نکنند یا سوال نداشته باشند .

پس بهتر است اولیا دانش و اطلاعات خود را به منظور اینکه چگونه با فرزندان خود در رابطه با بلوغ صحبت کنند و به سوالات آنان پاسخ بدهند افزایش دهند و بدین وسیله مانع از این شوند که سوالات کنجکاوانه آنان بوسیله افراد ناآگاه و گاها منحرف پاسخ داده شود .

سوال :  سوال دیگر اولیا این است که دانش آموز از اوقات فراغتش چگونه به بهترین نحو استفاده کند؟ چون بعضی از دانش آموزان سریع تر برنامه درسی خود را تمام می کنند و ظاهرا وقت اضافی پیدا می کنند.

جواب : بسیاری از بچه های امروزی از استعداد بالایی برخوردارند و امکان دارد زمان کمی برای مطالعه لازم داشته باشند اما در کل با شیوه های خلاق مطالعه آشنا نیستند و تصورشان این است که با یک بار مطالعه همه چیز را یاد گرفته اند اگر اینطور بود آنوقت شب امتحان نمی بایست زیاد نیاز به مطالعه داشته و یا دچار نگرانی و اضطراب شوند .

از سوی دیگر باید توجه داشت که دانش آموز در این دوره نیاز به تفریح و سرگرمی نیز دارد و بهترین فعالیت در اوقات فراغت می تواند فعالیت های هنری یا ورزشی باشد که در رشد همه جانبه دانش آموز مؤثر است . 

سوال :  این روزها اکثر بچه ها به محض این که کارشان تمام می شود به سراغ کامپیوتر و گوشی هایشان می روند. یکی از معضلاتی که خیلی از اولیا با آن مواجه هستند استفاده نادرست از تکنولوژی است که به نوعی باعث کشتن استعدادهای ناشناخته بچه ها شده. دلیل هم این است که بچه ها متوجه نیستند چون لذت زیادی از بازی و وقت گذراندن با این وسایل می برند . اغلب بچه ها منتظرند کارتون یا بازی جدید به بازار بیاد و تهیه اش کنند. تمام زیر  و بم کارتون مورد علاقه شان را می دانند و برای بازی ها اگر والدین توجه نکنند ساعت ها وقت می گذارند اما اگر به آن ها بگوییم مثلا ده دقیقه بیشتر برای ریاضی یا هر درس دیگری وقت بگذارند فشار زیادی را انگار متحمل می شوند. پس چطور می شود استعداد های بچه ها را این گونه تشخیص داد و شناخت؟

جواب : توجه داشته باشیم که رعایت قوانین و مقررات منزل به اقتدار والدین بستگی دارد اگر والدین از قبل مقرراتی را برای کارها ، فعالیت ها و تفریح خود و فرزندان فراهم کنند و برای اجرای آنها جدیت به خرج دهند می توانند به تمامی فعالیت های بچه ها نظم ببخشند ولی متاسفانه بسیاری از والدین از بکار بردن اقتدار می ترسند در حالیکه بچه ها اقتدار را می پذیرند .

همچنین بعضی از والدین جدیت و اقتدار را با عصبانیت و تندی یکی می دانند و این امر باعث می شود که بچه ها نظم و قاعده و قانونی را نشناسند همچنانکه برای مطالعه و فعالیت های دیگر زمان تعیین می شود برای استفاده از کامپیوتر و موبایل نیز باید زمان مشخص تعیین گردد و چنانچه بچه ها پایبند مقررات نشدند از داشتن ابزار مورد نظر برای مدتی محروم شوند البته از قبل اطلاع رسانی شود که چنانچه رعایت مقررات را نکنند در هر مرحله  شامل چه نوع و میزان محرومیت از امکانات فراهم شود و وقتی که تصمیم می گیرند در اجرا تصمیم قاطع باشند .

 

استاد صمیمانه از وقتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم. بسیاری از ما اولیای دانش آموزان امیدواریم امسال با حضور شما در مدرسه شاهد بهبود وضعیت  درسی و رفتاری دانش آموزان باشیم . و جدا از زحمات شما قدردانی می کنیم.

  • من هم از شما تشکر می کنیم و برای همه آرزوی موفقیت دارم.