جلسه هماهنگی…

 روز سه شنبه مورخ ۲۲ دیماه سال جاری ، جلسه ای بین برنامه ریزان مدرسه ی فرهنگ دوره ی اول آقایان طاهری، محمودی زاده و طاهرزاده، و اعضای انجمن خانم ها مرادی ، اسرافیلیان و شیخی با حضور آقایان فرزاد مدیر و حبیب زاده مشاور  و تقی پور معاون در دفتر مدرسه تشکیل شد.

هدف از برگزاری این جلسه ایجاد هماهنگی هرچه بیشتر بین اولیا و برنامه ریزان مدرسه بود. این جلسه دستور کار دومی نیز داشت تحت عنوان برنامه ریزی و نحوه ی پیشبرد مجمع عمومی نیم سال اول مدرسه ی فرهنگ که به دلیل اهمیت مباحث مربوط به برنامه ریزی درسی دانش آموزان و تنوع نظرات و پیشنهادهای مطرح شده که نیاز به بحث و بررسی بیشتر و طولانی تر داشت ، ناچار دستور کار دوم به جلسه ای دیگر در آینده ای نزدیک موکول گشت.

در ابتدا آقای فرزاد خلاصه ای از چرایی و چگونگی ایجاد برنامه ریزی درسی مدرسه و نحوه ی عملکرد آن در سالهای گذشته را ارائه کردند.  در این جلسه حضور آقای حبیب زاده بسیار مغتنم و ارزشمند بود: ایشان  با بیان نکات جالبی در مورد تفاوت های فردی، شیوه ی مطالعه و برنامه ریزی ، و تاکید بر نقش والدین و خانواده در همسویی و همراهی با برنامه دانش آموز ، برای رسیدن به جمع بندی و هماهنگ سازی در وجوه مختلف برنامه ریزی درسی ، به حاضران در جلسه کمک شایانی نمودند. البته نظرات اولیا در مورد برنامه ریزی درسی مدرسه در گروه های تلگرامی که قبلا از همین طریق به برنامه ریزان مدرسه ابلاغ شده بود ، همراه با نکات مد نظر شرکت کنندگان  در جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

بعد از بحث و تبادل نظر جمع بندی زیر حاصل شد:

  • حضور یکی از والدین همراه دانش آموزدر جلسه ی برنامه ریزی ضرورت دارد. به دلیل تفاوت افراد از نظر توانمندی ، بهره ی هوشی و خصوصیات رفتاری و شخصیتی ، برای تدوین برنامه ای بهتر شناخت از افراد ضروری است. والدین می توانند با حضور خود در زمان تهیه برنامه با توجه به شناختی که از فرزند خود دارند برنامه ریز را در نگارش و تدوین برنامه ی صحیح تر یاری رسانند. 

  • برنامه ی درسی دانش آموز جزیی از زندگی خانواده است یعنی چیزی جدا از برنامه های دیگر والدین و اعضای خانواده نیست ومشارکت و همراهی آن ها نیز در هر چه بهتر انجام شدن آن لازم و ضروری است. نمی شود برنامه ی جداگانه ای را برای خانواده بدون در نظر گرفتن برنامه درسی دانش آموز تدارک دید.

  • شیوه ی مطالعه ی هر درس با درس دیگر متفاوت است. مثلا برای یادگیری درس ریاضی حتما دانش آموز باید دست به قلم شود و بعد از مطالعه ، تمرینات مربوط به آن مبحث را حل کند اما برای درس مطالعات اجتماعی نکته نویسی و احیانا برجسته کردن نکات مهم در حین مطالعه ی اول ، ضروری به نظر می رسد.

  • اگر اولیا به دلیل مشغله قادر نیستند در خانه حضورر داشته باشند و بر شیوه ی مطالعه ی دانش آموز به طور مستقیم نظارت کنند، باید به طور متناوب در مدرسه حضور یابند و با کمک معلمان و کادر اجرایی مدرسه در ارزیابی نمرات کلاسی دانش آموز ، از وضعیت آموزشی فرزند خود اطلاع حاصل کنند. تنها در این صورت است که می توانند متوجه شوند آیا فرزندشان در زمان غیبت ایشان به طور موثر به مطالعه دروس طبق برنامه درسی خویش می پردازد یا نه .

  • زمان مطالعه ی هر دانش آموز با دانش آموز دیگر متفاوت است، برنامه مدرسه در این مورد انعطاف پذیر است، در مواقع لزوم می توان زمان و مطلب مورد مطالعه را تغییر داد. باید توجه کرد که فقط به کمیت توجه نشود: دانش آموز باید بداند که چه مقدار را کاملا متوجه شده و یاد گرفته و در کدام قسمت مشکل دارد. پیشنهاد می شود که موارد مشکل دار علامت گذاری شود و در نوبت های بعدی اولیا و برنامه ریزان متذکر شوند که آیا از آن موارد رفع اشکال شده یا نه.

  • استراحت بین دو درس جهت استراحت و ایجاد آمادگی برای ذهن دانش آموز است نه تماشای تلویزیون یا استفاده از گوشی. در مدت کوتاه استراحت بین دو درس یعنی حدود ده الی پانزده دقیقه ، دانش آموز باید به ذهن خود آرامش بدهد ، و از وسایل و موضوعاتی که ذهنش را درگیر می کنند دوری نماید.

  • ایجاد عادت مطالعه در دانش اموزان یکی از مهم ترین اهداف برنامه ریزی درسی است. از آنجایی که در بسیاری از دانش اموزان خصوصا دانش اموزان برون گرا نمی توانند به مدت طولانی برای مطالعه وقت صرف کنند و تمرکز لازم را داشته باشند بهتر است حجم مطالب درسی در ابتدا از مقدار خیلی کمتری مثلا یک الی دو صفحه شروع شود و به طور تدریجی به این مقدار اضافه گردد. شایان ذکر است که پدر و مادری که به هر دلیل خود زمان چندانی برای مطالعه ی روزانه در نظر نمی گیرند به سختی می توانند مشوق فرزند خود در این امر مهم باشند.

نکته مهم دیگری که در این جلسه بر آن تاکید زیادی شد این بود که والدین خود بایستی نسبت به برنامه ریزی درسی مدرسه دیدگاه مثبت داشته باشند . چنانچه والدین باور داشته باشند که برنامه ریزی به خودی خود در منظم بودن فرزندشان و نحوه ی مطالعه دروس و حتی زندگی فرزندشان تاثیر مثبت خواهد گذاشت می توانند این باور مثبت را به فرزند خود منتقل نمایند . به همین دلیل والدین در ایجاد انگیزه و نیاز در دانش آموز به داشتن برنامه و پیروی از آن نقش مهمی را ایفا  می کنند. برای انجام این مهم لازم است اولیای گرامی دانش آموزان مدرسه ی فرهنگ به طور مداوم و پیگیرانه با برنامه ریز درسی فرزند خود در ارتباط باشند.

در این جلسه که بیشتر از دوساعت طول کشید ، دغدغه و دلنگرانی شرکت کنندگان برای بچه های مدرسه فرهنگ بسیار زیبا  و ستودنی بود. امید که با همفکری و همیاری اولیای مدرسه و اولیای دانش آموزان شاهد پیشرفت و ترقی فرزندان این مدرسه در عرصه های علمی، اخلاقی و انسانی باشیم.

                                                                                                        با سپاس

انجمن اولیا و مربیان مدرسه فرهنگ(دوره اول)